Ries maakt opnieuw kennis met Hanneke Schleicher

Veel golfbanen en golfclubs verwelkomen nieuwe leden, zo ook Golfclub Hitland. In deze reeks kennismakingsgesprekken komen nieuwe en ook leden die al heel lang lid zijn van de club aan het woord.

In deze 20e aflevering maken we opnieuw kennis met Hanneke Schleicher; zij is al heel wat jaren lid bij Golfclub Hitland.

Wanneer ben je begonnen met golf en waar sta je nu?
Dertien jaar geleden ben ik van baan geswitcht van de food-sector naar Hogeschool Rotterdam. Altijd al willen leren golfen en had nu iets meer vrije dagen en minder reistijd.

Hoe kom je bij golfbaan Hitland terecht?
Ik zag een advertentie in het lokale krantje om in 10 lessen je GVB te halen op Hitland. Hitland is voor mij ook lekker dichtbij.

Focus op werk en of golf, hoe is bij jou de verhouding?

Ik werk full time en sport ook graag. Ik loop hard en ben veel in de sportschool te vinden. Ik ben register vinoloog en heb ook mijn eigen wijnbedrijf "Proeven als een Pro".
Het is soms hectisch, maar golf geeft me enorm veel voldoening en ontspanning. Ik probeer 2 keer in de week te golfen. Om beter te worden zou ik er meer tijd in moeten stoppen maar dat lukt me helaas niet.

Heb je favoriete golfclubs/stokken?

Dat is een goede vraag. Jarenlang was mijn hybride 4 mijn favoriete club. Daar kon ik alles mee door de baan. De laatste tijd heb ik meer plezier in het korte spel gekregen en is de pitching wedge wel mijn favoriet.

Jij bent al heel lang lid van golfclub Hitland, veel meegemaakt?

Ik ben lid geworden nadat ik mijn GVB had gehaald maar vond het niveau voor mij te hoog en ben lid geworden van ANWB-golf. Een paar jaar geleden weer lid geworden van Hitland en nu ik wat meer ervaring heb beleef ik er veel plezier aan. Ik probeer in het weekeinde regelmatig aan wedstrijden mee te doen. Ik ben ook nog lid van ANWB-golf en doe ook daar regelmatig mee want ik vind het leuk om op andere banen te spelen.

Golfen en proeven als een pro, wat is dat voor format?

Heb samen met Janna een concept opgezet op te golfen en te proeven als een Pro. Eerst 9-holes golfen en daarna een interactieve wijnproeverij om te leren Proeven als een Pro. Er wordt uitleg gegeven over de proeftechniek en wat doen verschillende druivenrassen, bodems en vinificatietechnieken met de smaak van wijn? Welke wijn past bij welk gerecht? Er worden waar verschillende wijnen blind worden geproefd en er worden hapjes geserveerd om te bepalen welke wijn er het beste bij past. Aansluitend is er een quiz met een mooie fles wijn voor de winnaar.
Heb je belangstelling? Stuur even een bericht naar proevenalseenpro@gmail.com

Heb je ook een favoriete hole op Hitland?

Ik vind alle holes leuk en iedere hole heeft zijn uitdagingen. Ik vind hole 10 vaak lastig en scoor er bijna nooit. Soms lukt het en ligt de bal mooi over het water op de green. Daar kan ik enorm van genieten.

Speel je ook weleens op andere golfbanen?

Ik speel ook bij ANWB-golf en doe regelmatig mee aan wedstrijden. Doe ook mee aan de winter-competitie op Delfland. Goed om uit mijn comfort-zone te komen en helpt me om mijn spel te verbeteren. En vorig jaar tijdens een van de wedstijden een hole-in-one geslagen.

Heb je ook nog andere hobby’s dan golf?

Naast golf, wijn en sport ben ik bezig met het leren van de Franse taal. Ik wil dat leren om in Frankrijk met de wijnproducenten te kunnen praten.

Wie in je omgeving speelt ook golf?

Een aantal vrienden, kennissen en collega’s spelen ook. Maar ik speel het meeste met een aantal vaste golfmaatjes: Mary-Ann en Jane.

Besteed je veel tijd aan golf?

Ongeveer 6 uur per week.

Communicatie binnen de Golfclub voldoende?

Er zijn veel verschillende partijen binnen Hitland: de baan, de club, het recreatieschap, het restaurant, de golfschool en de shop. Het is niet altijd duidelijk wie waar verantwoordelijk voor is. De samenwerking is al wel verbeterd.

Kijk je wel eens op de website van de golfclub?

Ik kijk niet zo vaak op de website. De aanmeldingen voor wedstijden via de app. Zie wel eens wat voorbijkomen op de socials als Facebook en Instagram.

Vind je presteren bij golf belangrijk?

Golf blijft een spel tegen jezelf. Als het goed gaat denk ik: ik wil morgen weer en als het wat minder gaat wil ik ook morgen weer om te verbeteren.

Wordt er wel aandacht gegeven aan nieuwe leden van de golfclub?

Destijds een speciale bijeenkomst voor nieuwe leden bijgewoond en toen ik opnieuw lid werd welkom geheten door het bestuur.

Wat wil je nog meer kwijt?

Vind Matchplay een erg leuke spelvorm en zou het graag vaker doen.