Historie

Golfclub Van Rijckevorsel is opgericht op 18 november 1993. De oprichtingsvergadering vond plaats op een historische plek in Nieuwerkerk aan den IJssel, namelijk op de bovenverdieping van het voormalige café-restaurant De Aardbeienboom. Dit restaurant was gevestigd in het voormalig spoorwegstation van Nieuwerkerk. Tijdens de oprichtingsvergadering werd door de aanwezigen massaal gekozen voor de verenigingsnaam Van Rijckevorsel, boven de door het oprichtingsbestuur ook voorgestelde namen Aquarius en IJssellanden. De eerste wedstrijd van de golfclub, toen nog zonder golfbaan, vond plaats op 12 juni 1994 op golfbaan De Rottebergen. Aan die wedstrijd, destijds genoemd “Onze Eerste” deden 35 leden mee. Inmiddels is “Onze Eerste” de traditionele wedstrijd, die de opening van het zomerseizoen inluidt.

De geschiedenis van de golfclub is nauw verbonden met de ontwikkeling van de oorspronkelijke 9 holesgolfbaan Hitland. Op 3 september 1994 werd als eerste de drivingrange in gebruik genomen. De feitelijke communicatie tussen de leden, vooral mededelingen van het bestuur naar leden toe, verliep in die tijd voornamelijk via het clubblad, dat in april 1994 voor het eerst verscheen onder de naam “Untitled”.

In het voorjaar van 1995 werd in het golfhuis Restaurant Van RijckeVorsel geopend. Bijna 150 leden van de golfclub maakten kennis met de 19e hole, tijdens de eerste ledenvergadering op de thuisbodem, die 27 april 1995 werd gehouden. De geassocieerd lid status werd op die datum door de NGF verstrekt.

Golfschool Rinus Goor was intussen een golfshop en golfschool gestart, die met succes een groot aantal beginnende, maar ook ervaren golfers de kneepjes van het golfspel bijbracht.

Enkele maanden later op 17 september 1995, werd de 9 holesbaan, naar een ontwerp van Gerard Jol, in gebruik genomen. De B-status volgde in 1997 en plannen voor de uitbreiding van de Golfbaan naar 18 holes worden werkelijkheid als medio 1997 de aanleg hiervoor van start gaat. Het ontwerp is wederom van de tekentafel van Gerard Jol. Op 4 september 2000 werden de tweede 9 holes in bedrijf genomen. De NGF verstrekte vrijwel direct na de ingebruikname van de nieuwe holes de B-status. In 2003 werd de A-status door de NGF toegekend.

De golfclub fungeert dan al weer enige jaren met commissies die wedstrijden, de GVB-opleiding én GVB-examens organiseren. Door diverse teams wordt deelgenomen aan NGF-competitie en Nobra-competitie. Het clubleven kent ook sociale activiteiten, zoals bridgeavonden en klaverjasmiddagen.

Een 9 holes par 3-(oefen)baan completeert momenteel het totale (golf)aanbod van Recreatieschap Hitlandbos. Een uitgebreide lockerloods, waar ook plaats is voor handicarts en een opslag voor machines en ander materiaal voor baanonderhoud maken onderdeel uit van Golfbaan Hitland.In 2009 ging de golfschool in andere handen over en sindsdien kunnen leden en niet-leden gebruik maken van de diensten van Golfschool Hitland.
Ook het restaurant veranderde in datzelfde jaar van uitbater en werd na een grondige verbouwing onder de naam HIT Eten en Drinken voortgezet.

Op 24 januari 2011 werden de statuten van Golfclub Van Rijckevorsel conform het besluit van de Algemene Leden Vergadering aangepast en sindsdien luidt de naam van de vereniging Golfclub Hitland.