Ries maakt kennis met Piet Breedijk

Veel golfbanen en golfclubs verwelkomen nieuwe leden, zo ook bij Golfclub Hitland. In deze reeks kennismakingsgesprekken komen nieuwe en ook leden die al heel lang lid zijn van de club aan het woord.

In deze 12e aflevering wordt kennis gemaakt met Piet Breedijk:

Wanneer ben je begonnen met golf en waar sta je nu?

Ik ben in 2004 begonnen met golflessen op golfpark Efteling. Samen met 12 collega’s van BAM Rail uit Breda. In 2005 mijn GVB gehaald.

Hoe kom je bij Golfbaan Hitland terecht?

Mijn voormalige werkgever Hollandse Wegenbouw Zanen (HWZ, wegenbouwbedrijf uit Rotterdam) had een bedrijfslidmaatschap bij golfbaan Hitland. Ik ben voor het eerst meegegaan naar golfbaan Hitland met een vriend en oud-collega van HWZ. Een paar jaar liepen we samen 9 holes na werktijd.

Hoe ben je in contact gekomen met de Golfclub Hitland?

Weet ik niet meer precies, maar op 4 februari 2011 is mijn oud-collega en vriend plotseling overleden. Het bedrijfslidmaatschap werd ook beëindigd. Ik kende de baan natuurlijk en heb toen een jaarkaart gekocht en ik ben toen ook lid geworden van de club om meer contacten te krijgen.

Speel je vaste dagen op Hitland en ook in de winter?

Als lid van de seniorencommissie speel ik de wedstrijden van de senioren op donderdag mee. Sinds een jaar speel ik ook de maandagen met de Van Dorsten groep. Met mijn golfmaatje en vriend, die ik in 2011 toevallig (toeval bestaat niet?) heb ontmoet op de golfbaan speel ik regelmatig in de weekenden 9 holes met hem. De golfbaan heeft me dus al een heel goede vriendschap opgeleverd! Deze vriend is nu ook lid geworden van de club.

In de winter speel ik ook maar helaas is de baan erg vaak gesloten en vandaar dat ik afgelopen 2 jaar ook een kleine kaart had op Bentwoud. Nu niet meer, overigens.

Focus op werk en of golf, hoe was bij jou de verhouding?

Het werk ging altijd voor maar na werktijd was er altijd wel ruimte voor een rondje 9 holes. Kwestie van plannen. Sinds 1 januari 2015 ben ik met pensioen en heb ik dus meer tijd voor, onder andere, golf.

Heb je favoriete golfclubs/ stokken?

Mijn favoriete clubs zijn de hybride 3. Daar sla ik altijd mee af. In de baan is het vooral de ijzeren 7 en regelmatig ook de hybride 4.

Speel je ook weleens op andere golfbanen?

Zoals eerder al benoemd heb ik afgelopen 2 jaar regelmatig op Bentwoud gespeeld. Op vakanties speel ik op banen die ik tegenkom en dat zijn soms heel verrassende en mooie banen (Florida, Gran Canaria, Frankrijk, Duitsland e.d.)

Heb je ook nog andere hobby’s?

Naast golf wandel ik regelmatig met Mariëlle, mijn vrouw. Vooral tijdens onze reizen maar ook in de omgeving. Ik ben ook ledenraadslid van de Rabobank en hou me hierin bezig met thema’s als duurzaam wonen en energietransitie, heel actuele zaken. Verder bridge ik, met corona meer achter de laptop en met vrienden dan op de club. O ja, ik doe, als ZZP’er, ook nog werkzaamheden voor mijn voormalige werkgever, Stichting railAlert (veiligheid op en rond het spoor). Werk was en is ook een hobby.

Wie in je omgeving speelt ook golf?

Vijf buren spelen golf waarvan drie op de Capelse en twee op Hitland.

Besteed je veel tijd aan golf?

Niet heel veel. Negen maanden per jaar (de rest zijn we op reis) speel ik drie keer per week en soms een wedstrijd met vrienden of oud-collega’s ergens in Nederland.

Communicatie binnen de Golfclub voldoende?

De introductie van de nieuwsbrieven afgelopen jaar is een grote stap vooruit geweest. Ook dit soort interviews en berichten op de website waardeer ik erg. Ja, ik vind het nu prima.

Kijk je wel eens op de website van de golfclub?

Best vaak, natuurlijk ook omdat ik commissielid van de senioren ben en een bijdrage lever aan zaken als de wedstrijdkalender.

Vind je presteren bij golf belangrijk?

Het is altijd leuk als het lekker loopt maar mijn prioriteit ligt bij het samen spelen en goede contacten tijdens het golfen en daarna.

Wordt er wel aandacht gegeven aan nieuwe leden van de golfclub?

Ik ben zelf natuurlijk geen nieuw lid maar de club geeft best veel aandacht aan nieuwe leden.

Wat wil je nog meer kwijt?

Golfclub Hitland is een gezellige vereniging. Door corona is de situatie wel heel anders geworden. Gelukkig konden we (op 6 weken na) blijven golfen en ik hoop dat we binnenkort weer wat meer samen kunnen komen; het sociale aspect van sport vind ik best belangrijk.