Ries maakt kennis met Jos Hermans

In deze rubriek ga ik maandelijks 9 holes lopen op de par 3 baan met een golfer of golfster die regelmatig op golfbaan Hitland zijn rondes loopt. Kandidaten kunnen van uit alle geledingen komen zoals o.a. bestuursleden of commissieleden van de golfclub Hitland, jaarkaarthouders regelmatige greenfee spelers of anders. Tijdens dit rondje presenteert de golfer zich aan eenieder die Hitland een warm hart toedraagt.

In deze 30e aflevering wordt kennisgemaakt met Jos Hermans

Wie is Jos?

Uit 1955 (63 jaar), geboren in Rotterdam, woont in Rotterdam Nesselande sinds 2005. Ongehuwd partner van Miriam Beijersbergen, samen zoon genaamd Lloyd. Werkt bij Gemeente Rotterdam, dienst Stadsontwikkeling – afdeling Projectmanagement & Engineering. Kostenmanager bij gemeentelijke civiele projecten, o.a. Randstadrail, Rotterdam Centraal, Maastunnel en sinds 2 jaar Nieuwe Oeververbinding Rotterdam Oost. Ik wil in 2021 stoppen met werken.

Hobby’s buiten golf?

- Reizen, afgelopen 12 maanden naar Indonesië, Georgië, Israël en Jordanië geweest

- Kijkt tegenwoordig graag Formule 1

- Feyenoordsupporter

Wanneer begonnen met golf en waar sta je nu?

Ca. 10 jaar geleden, eerste lesjes bij GCR. Daarna Hitland ontdekt. Sinds 6 jaar lid van de club. Nu handicap 21. Laatste jaar merk ik dat het spel minder wordt.

Hoe kom je bij golfbaan Hitland terecht?

• Lekker dichtbij
  • Kennismakingslessen
  • Toentertijd lekker goedkoop

Speel je vaste dagen op Hitland en ook in de winter?

Ja, het hele jaar door, mits de baan open is, elke vrijdagochtend met vast clubje heren. Clubwedstrijden: alleen De Ballenlawine

Focus op werk en of golf, hoe was of is bij jou de verhouding?

Doordat ik nog maar 4 dagen per week werk lukt het mij om elke vrijdag te golfen. Ik speel dan in de ochtend met zeer veel plezier onderlinge ‘competitiewedstrijdjes’ met een vast clubje heren. Daarnaast ben ik een van de vaste leden van een ca. 20 man grote groep die elkaar door het jaar heen treffen op de golfbaan ergens in Nederland. Het jaarlijkse hoogtepunt is een extra lang weekend golfen ergens op een baan in Duitsland, België of Luxemburg waarbij er buiten fanatiek golf tamelijk veel drank in het spel is.

Sinds 4 jaar speel ik in heren senioren 2 van golfclub Hitland in de NGF-competitie. Dit jaar gepromoveerd naar 4e klasse.

Heb je favoriete golfclubs/stokken?

Ja, dat zijn er drie, hybride 5, ijzer 8 en pitching wedge. Met mijn putter heb ik min of meer een aan/uit relatie

Speel je ook weleens op andere golfbanen?

Ja, toch wel regelmatig. Dit jaar op ca. 9 andere banen in Nederland gespeeld denk ik. Een van de mooiste banen in het buitenland waar ik tot nu toe heb gespeeld is La Galiana in Spanje, ca. 30 km ten zuiden van Valencia.

Sinds een aantal jaren lid van de Herencommissie golfclub Hitland, leuk werk?

Ik ben als commissielid vooral betrokken bij het organiseren van jaarlijks terugkerende Ballenlawine-wedstrijden

Vind je presteren bij golf belangrijk?

Ja, niet alleen leuk maar ook noodzakelijk denk ik. Iedere club heeft leden nodig die een kleine extra inspanning doen om de club levend te houden.

Ja en nee. Golf moet vooral plezier zijn. Ik kan soms meer genieten van de natuur, de schoonheid van een golfbaan of het spel van medespelers dan van mijn eigen spel, echter tijdens wedstrijden is de wil om te winnen nog sterk aanwezig.

Wat wil je nog meer kwijt?

Een waarschuwing. In 2006 heb ik door een tekenbeet de ziekte van Lyme opgelopen. Toentertijd een nog vrij onbekende aandoening. Een intensieve antibioticakuur zou de schadelijke gevolgen tot een minimum hebben moeten beperken. Echter na 2 jaar kreeg ik mysterieuze pijnklachten in mijn voeten en onderbenen. Na menig onderzoek werd vastgesteld: chronische idiopathische axonale polyneuropathie (CIAP), een ziekte van de zenuwen in armen en benen, waar vooralsnog geen remedie tegen gevonden is. Je zou kunnen zeggen dat de elektrische bedrading langzaam stuk gaat. Oorzaak hiervan onbekend, hoewel er een zeer sterk vermoeden werd uitgesproken dat de oorzaak lag bij de tekenbeet. Zeker in het afgelopen jaar bemerk ik een toename van zenuwpijn in mijn voeten en onderbenen en zal gebruik van een handycart waarschijnlijk mijn voorland zijn. Dus golfvrienden wees gewaarschuwd, ook op de golfbaan kunnen teken in groten getale aanwezig zijn.

Motto: Geniet van elke dag