Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

Nieuws

Foto van de maand april 2023

12/05/2023
Lees verder

NGF Actie Welcome to the club

12/05/2023
Lees verder

Beter scoren door meer regelkennis: opfrisavonden

08/05/2023
Lees verder

Damesteam KAMPIOEN NGF Competitie 2023!

08/05/2023
Lees verder

Ballensleutel maakt plaats voor de MyNetPay app

08/05/2023
Lees verder

Wat doen de marshals voor jou?

13/04/2023

Op Golfbaan Hitland werken 10 marshals om het voor spelers zo leuk mogelijk te maken. Ik spreek met Ali Wijenberg over wat dat zoal betekent.
Allereerst natuurlijk even onze marshals op een rijtje: Fred Hordijk, Cees Stip, Ed van de Berg, Fred Mandersloot, Axel van Leeuwen, Ali Wijenberg, Jaap Snoek, Piet van Bokkum, Gerard Hoogwerf en Ries Rook (coördinator).

Hoe ziet hun dag eruit?

De marshal haalt ‘s morgens bij het begin van de dienst bij de caddie master het schema voor de dag op, met alle starttijden, bijzonderheden en aandachtspunten voor die dag. Samen met de AED, de verbandtrommel en een deken voor bij eventuele ongevallen wordt de marshal buggy opgehaald. Natuurlijk zijn de marshals getraind om spelers die onwel worden of geblesseerd raken eerste hulp te verschaffen, of indien nodig uit de baan te halen.

Wanneer er wedstrijden zijn worden borden gezet de baan hole 1t/m 9 gesloten zijn en bij de doorstart hole9 t/m 18.  Daarna zetten zij de “Tee gesloten” borden uit om de greenfee spelers te attenderen op de tee-tijden van wedstrijden op hole 1 en 10. Dan veelal op hole 1 beginnen om te monitoren dat prettig en op de juiste tijden wordt gestart. Tijd voor een kort praatje met de spelers. En dan natuurlijk met de buggy, voorzien van de eigen naam, de baan in om “tegen het veld in” te kijken hoe het loopt: niet in de weg lopen/rijden, hier en daar even horen wat de beleving van spelers is en indien nodig aandacht vragen voor de doorstroming in de baan: hoe eerder bijgestuurd hoe prettiger voor het gehele veld. Ook even kijken hoe de baan erbij ligt, bijvoorbeeld na slecht weer, om de greenkeepers daarop te attenderen. Soms ook even een green bekijken en wat achtergelaten pitchmarks herstellen. En vergeet niet dat de Par-3 er ook bij hoort: ook daar moet een marshal regelmatig zichtbaar zijn.

Op winterse dagen moet er nogal eens geschakeld worden: vlaggen omzetten van winter-naar zomergreens, entreeborden aanpassen op gewijzigde situaties, afstemming met wedstrijdleiders en anderen. Daar ben je als marshal gauw een uurtje zoet mee.

Op spitstijd naar hole 10 om daar waar nodig de doorstroming te begeleiden. Hitland is een drukke baan en starters op hole 10 willen nogal eens last hebben van late doorstarters. Als marshal probeer je dat met zachte hand, in overleg met caddiemaster en de spelers, in goede banen te leiden. Niet altijd eenvoudig, weten we allemaal. Tussendoor ook op bijzondere zaken letten: ongeoorloofde 4-ballen in de baan, met meerdere spelers uit één tas spelen of het niet toepassen van “Ready play” op een nette manier corrigeren. Soms weten spelers echt niet “hoe het heurt”. Problemen met handicarts in de baan? De marshal wordt erop uitgestuurd om op te lossen.

O ja: Zij sluiten ook einde-dag de hekken tussen de Par-3 en de 18 holes baan weer die voor hulpdiensten dagelijks wordt opengezet.

Zover de technische zaken. Misschien nog wel belangrijker: de marshals voelen zich ambassadeurs en dus de visitekaartjes in de baan! Met vakantiegangers, veel andere greenfeespelers en met leden is een kort praatje nuttig voor feedback en prettig voor de beleving.           

Hoeveel tijd besteden de marshals?

’s Winters draaien de marshals diensten van een hele dag, op weekdagen van 09:30 uur tot sluitingstijd en in weekenden van  09:00 uur tot sluitingstijd.  Zomers worden 2 diensten per dag gedraaid: van 09:00 uur tot 13:00 en van !3:30 tot sluitingstijd. Iedere marshal werkt zo’n 9 diensten per kwartaal: dus ca. 3 dagen per maand, maar in de zomer dus ca. 6 halve dagen per maand. Daarbij natuurlijk wat meer of minder naar gelang zij voor vakanties of verhinderingen diensten van elkaar overnemen. De marshals houden daarop zelf hun planning bij, met een dagelijks digitaal logboek voor onderlinge overdacht of bijzonderheden die dan weer met de caddiemaster worden afgestemd voor eventuele actie.     

Last but not least: Marshal zijn is vrijwilligerswerk: zij doen het met plezier en voor ons.

Groet van de redactie.