Algemeen

Het golfseizoen wordt gekenmerkt door een scala van wedstrijdvormen voor allerlei doelgroepen.

Voor de heren bestaat binnen golfclub Hitland sinds jaar en dag de BALLENLAWINE, een informele competitie waarvan de rondes 12 keer per seizoen aan het eind van de week gespeeld worden met spelers van divers niveau en van alle leeftijden. Op vrijdagmiddag start dit gemêleerde gezelschap conform de wedstrijdkalender rond half twee in flights van drie een wedstrijd waarbij gezelligheid voorop staat. Maar het is wel een fanatieke wedstrijd, waarbij de kaarten netjes van tevoren geruild worden en door de marker bijgehouden. De afspraak is dat je op tijd afzegt in geval van overmacht en No Show wordt al helemaal niet gewaardeerd, omdat we maar 30 startplaatsen per wedstrijd hebben. Liefhebbers kunnen zich twee maanden van tevoren inschrijven via de website van de golfclub.

De spelvorm Stableford met (individuele) handicapverrekening wordt gespeeld, waarbij het totale aantal punten tot een rangschikking in het meerronden overzicht leidt. In dit overzicht worden alle scores bijgehouden waarbij meestal de acht best gespeelde wedstrijden van het seizoen tellen voor een eindrangschikking. De wedstrijdleiding kan hier van afwijken wanneer er minder qualifying wedstrijden (door bijvoorbeeld weersomstandigheden) gespeeld zijn. Na afloop worden de prestaties geëvalueerd en drinken de flightgenoten een drankje. Kaarten worden onderling gecontroleerd, getekend en via de app van de golfclub ingevuld. Iedere competitor kan huiswaarts gaan wanneer hij dat wilt omdat de uitslag aan het einde van de competitie wordt opgemaakt. Maar gezellig blijven hangen op het terras is ons ook niet vreemd, het is immers weekend.

Er zijn geen wisselbekers te behalen, maar er worden wel een spreekwoordelijke lawine van ballen verdeeld tijdens het finalediner onder de winnaar van de competitie en de runners up. Halverwege het seizoen wordt een keertje gezellig gegeten, waarbij de gescoorde nearieslearies en snoekies (beste plaats van de bal op de green na 3 slagen) worden beloond. Ook wordt er iedere wedstrijd een shot of the day gekozen voor een sleeve met ballen. Dit soort afwijkende onderdelen illustreren de insteek van de manier we de competitie hebben opgezet: een uitdagende maar ook relaxte interpretatie van het golfspel. Leuk element is ook de uitreiking van het iconische groen jasje (one size fits all) aan de speler, die het hoogste aantal punten bij elkaar heeft geslagen. De symbolische gewaarwording van een “Master of the moment” wordt met dit eretenue verbeeld.

Daarnaast organiseert de Herencommissie sinds enkele jaren de ZOMERAVONDCOMPETITIE, een reeks van 9 holes-wedstrijden die vanaf mei tot en met augustus s’ avonds gespeeld worden. Deze compacte wedstrijden zijn voor een ieder van de club toegankelijk. Wij willen in het bijzonder spelers met een hogere handicap aanmoedigen om op deze wijze de drempel naar het spelen van wedstrijden te nemen. Spannend, maar ook een goede manier om mensen te leren kennen en de finesses van het golfspel te doorgronden. Door middel van een viertal open wedstrijden (klik HIER) willen we ook spelers van buiten kennis laten maken met Golfclub Hitland. Ook voor deze reeks geldt een grote mate van vrijblijvendheid met een gezellig drankje na afloop. Pas aan het einde van het seizoen wordt de stand opgemaakt in deze stableford competitie van 10 wedstrijden.

De herencommissie bestaat met ingang van het seizoen van 2023 uit de volgende leden: Hans de Moor (voorzitter), Jos Hermans (penningmeester), Ed Trion (ICT), Jaap Snoek, Charles van der Does en Jan van Wijk. In koppels verzorgen zij de startlijsten, de wedstrijdleiding en de einduitslag.

Terug naar het commissies overzicht