Bijpraten met Hans de Moor

Laten we even bijpraten met Hans de Moor

Ries Rook gaat in gesprek met leden van onze golfclub.

Deze maand spreekt hij met Hans de Moor

Aflevering 5

Wat doe je in het dagelijks leven

In een soort glijvlucht bouw ik mijn architectenwerk af. Na mijn vertrek als partner van een architectenbureau zo’n drie en een half jaar geleden ben ik nu aan het landen. Tot halverwege 2022 werkte ik als zelfstandig architect nog enthousiast aan een woningbouwproject waar ik al jaren geleden een stedenbouwkundig plan voor had gemaakt. Afgelopen maanden heb ik nog een paar vrienden geholpen met verbouwingsplannen voor hun nieuwe huis buiten de Randstad, wat ook erg leuk was.

Hoe lang speel je al golf?

Ik ben al in 1990 begonnen op golfbaan Waterland in Amsterdam, maar na enkele jaren heb ik de clubs weer opgeborgen toen mijn twee zonen geboren werden. Bovendien moest ik op en neer gaan reizen naar Rotterdam om een carrièrestap te maken. In 2004 heb ik met een collega het spelletje weer opgepakt met een wekelijkse ronde op de Oude Maas.

Hoe ben je met golf in aanraking gekomen?

Vrienden van mij waren begonnen met golfen. Ik hockeyde, tenniste en squashte, maar naar aanleiding van aanstekelijke verhalen werd de stap gemakkelijk gezet was om ook golfers te nemen.

Hoe kom je nu bij Golfclub Hitland terecht?

Zodra mijn partner de smaak te pakken had (en dat ging heel snel nadat ze golf eerst als een ouwe-lullen-sport had bestempeld…) zijn we lid geworden van Golfclub Hitland, temeer om ook op prime tijd wat vaker en met anderen te kunnen spelen. Wij wonnen samen meteen de eerste wedstrijd die we meededen! Hitland wordt door goed onderhoud een steeds mooiere baan, die gemakkelijk aan te rijden is vanuit Prinsenland. Maar de Dixies doen mijn ontwerpers-hart pijn. Het was een kleine moeite geweest om voor de sanitaire voorzieningen een schetsje aan te leveren…

Ben je een competitieve speler of loop je liever een ontspannen ronde?

Ik zou graag heel ontspannen wedstrijdjes willen lopen, maar denk dat enige prestatiedrang dat toch behoorlijk in de weg zit. Gelukkig krijg ik regelmatig waardevolle adviezen van medespelers die me bezig zien.

Welke hole heeft je voorkeur op Hitland

Hole 8 omdat die de kwaliteiten van onze golfbaan goed laat zien als een uitdagende dogleg met zowel bomen als water aan twee kanten. Ik vind hole 18 een goede tweede, vooral omdat het terras met een koud biertje dan vlakbij is.

Je bent nu al een tijdje voorzitter van de Herencommissie, hoe bevalt dat?

Ik heb een poosje de kat uit de boom gekeken, maar vind het binnen deze commissie een leuke rol. Het vraagt wat inlevingsvermogen om de verwachtingen van verschillende persoonlijkheden te verbinden met een vlotte organisatie van de wedstrijden, maar dat gaat in ons team best soepel.

Wat is je huidige handicap

Ik heb mijn handicap afgelopen maand met het mooie weer en geweldige baancondities in een aantal kleine stapjes verlaagd van 23.7 naar 22.6 Het World Cup Handicap systeem maakt zakken een stuk lastiger, maar de balans van de beste 8 kaarten van de laatste 20 zorgt ongetwijfeld voor een beter weergave van mijn wisselvallige spelniveau. Het zal nog uitdagend worden in het najaar om in modderig lang gras de resultaten weer vast te houden.

Heb je nog ambitie in golf, of vind je het wel prima zo?

Ik probeer wel doelen te stellen, maar hou die nog even wijselijk voor me.

Hoe ervaar je het clubleven bij de Golfclub?

Zoals ik ook al in mijn studententijd heb geconstateerd is verenigingsleven een stuk interessanter wanneer je jezelf actief inzet voor de club. Ik heb ontdekt dat er veel meer speelt in de golfwereld dan je denkt en bovenal leer je zo ook meer mensen kennen.

Nieuwe leden zijn nodig bij de Golfclub, heb jij enig idee om dat te realiseren?

Dat verenigingsleven staat in een hyper individualistische maatschappij sowieso onder druk.

Daarnaast zij er heel veel clubjes binnen een kleine club waar je niet zomaar bij hoort, zeker voor beginnende golfers. Als herencommissie proberen wij met de Zomeravondwedstrijden die drempel te verlagen, maar zien ondanks driftige communicatiepogingen nog weinig belangstelling. Ten derde dring het meer en meer tot me door dat de positionering van de golfclub binnen golfpark Hitland onduidelijk is en tot dat de samenwerking soms tot frustraties leidt. Zolang hierin geen balans ontstaat zal het niet alleen lastig zijn om leden te werven, maar ook om ze vast te houden.

Doe je ook wel eens mee met de Clubwedstrijden?

Ja zeker en aan allerlei soorten en maten van wedstrijden, maar de ballenlawine is mijn favoriet vanwege de ongedwongen sfeer van deze vrijdagmiddagcompetitie voor de heren. Naast spannende teamwedstrijden heb ik afgelopen jaar ontdekt dat ook matchplay een fascinerend spelletje is omdat het verloop van de wedstrijd iedere hole weer kan kantelen. Varianten zoals een vlaggetjeswedstrijd of onlangs de Rydercup zijn een leuke afwisseling waardoor de golfsport veel meer dimensies kent dan incidentele golfers denken.

Wat is de mooiste bal die je ooit geslagen hebt?

De herinneringen aan fenomenale afslagen en een enkele birdie zakken snel weg. Afgelopen maand verraste ik mijzelf met een chip-in van zo’n meter of 70 op de 1e hole. Dat geeft dan wel weer een kick!

Wat zou jij willen verbeteren bij de Golfclub?

Ik doe mijn best om de onderling communicatie tussen betrokkenen te stroomlijnen in activiteiten waarbij ik betrokken ben. Soms deel ik mezelf met onbekende leden in voor wedstrijden, omdat ik constateer dat het voor nieuwkomers lastig is om zich thuis te voelen binnen alle groepjes binnen de club. Ik ben er zelf voorstander van om de spreiding van de leden in de flights te verbeteren, zodat niet dezelfde competitors en handicappers telkenmale met elkaar spelen. Het lidmaatschap moet interessant zijn voor iedereen!