Wijzigingen in het WHS per 1 januari 2024

Het Wereld Handicap Systeem bestaat nu enkele jaren. In Nederland is het WHS ingevoerd op 1 maart 2021. De R&A en USGA hebben de werking van het WHS geëvalueerd en besloten om een klein aantal wijzigingen/verbeteringen door te voeren.

De belangrijkste veranderingen waar jullie als spelers mee te maken krijgen willen we hieronder toelichten:

1. Aanpassing van het 'verwachte resultaat' bij een 9 holes ronde.

In het WHS worden qualifying scores over 9 holes voor handicapdoeleinden altijd opgeschaald (opgewaardeerd) tot een 18-holes ‘dagresultaat’. Dat geldt ook voor wedstrijden die gehouden worden over minder dan 18 holes, of voor qualifying rondes die om geldige redenen na 10 of meer holes afgebroken zijn.

Dit is hoe het werkt tot eind 2023: Als een score wordt ingeleverd van een ronde over 9, 10, 11, 12 of 13 holes, dan wordt op de eerste niet gespeelde hole automatisch een netto par +1 ingevuld en op de andere holes een netto par. (Een netto par is equivalent aan twee Stablefordpunten.) Bij een 9-holes ronde wordt de score dus aangevuld met 17 Stablefordpunten. Als je precies je handicap loopt, dan krijg je geen 36 (18+18), maar 35 (18+17)  Stablefordpunten.

Overigens: als een score wordt ingeleverd over een ronde van 14 of meer holes, dan zal bij de niet gespeelde holes automatisch een netto par ingevuld worden, dus dan vindt de ‘aftrek’ van één Stablefordpunt niet meer plaats.

Per 1 januari 2024 gaat het als volgt: Vanaf 2024 is de aanvulling van de gespeelde 9 of meer holes niet meer voor iedereen gelijk, maar wordt afhankelijk van de handicap van de speler.

Voor de niet gespeelde holes wordt een ‘verwacht dagresultaat’ berekend. Over de formule die daarvoor gebruikt, wordt heel geheimzinnig gedaan; die kunnen we dus niet laten zien. Op basis van de handicap van de speler én het aantal (niet) gespeelde holes, berekent de formule het ‘verwachte dagresultaat’ voor de niet gespeelde holes.

Dit ‘verwachte dagresultaat’ wordt opgeteld bij het resultaat van de (meestal 9) wel gespeelde holes. De som van deze twee is dan het dagresultaat dat voor handicapdoeleinden verwerkt wordt in het handicapoverzicht van de speler.

De definitie van het begrip “verwacht resultaat”: Het “verwacht resultaat” is het berekende dagresultaat dat een speler naar verwachting zou behalen bij het spelen van een bepaald aantal holes op een baan met een standaard moeilijkheidsgraad. Het verwachte resultaat voor de niet gespeelde holes wordt dus niet berekend voor de golfbaan waar je gespeeld hebt, maar voor een baan met standaard moeilijkheidsgraad (een golfbaan met een slope rating van 113).

In de onderstaande grafiek kun je zien dat het ‘verwachte resultaat’ voor de 2e 9 holes voor de lage handicapper overeenkomt met bijna 17 Stablefordpunten, en voor de hogere handicapper met ongeveer 16 Stablefordpunten. Tot eind 2023 is/was dit voor iedereen 17 Stablefordpunten.

Terug naar het commissies overzicht