Bijpraten met Ed Trion

Ries Rook gaat in gesprek met leden van onze golfclub. Deze maand augustus spreekt hij in aflevering 6 met Ed Trion.

Wat doe je in het dagelijks leven?

Naast met mijn vrouw, kinderen en kleinzoon regelmatig uit eten gaan werk ik noch 50%, waarvan een deel voor mijn eigen bouwkundig adviesbureau, en een deel als energie adviseur woningbouw en bedrijfspanden. Ik heb vorig jaar mijn certificatie gehaald om energie-labels te maken en dat begint te lopen. Verder ben ik gepensioneerd, maar kan niet goed “stil zitten”.

Hoe lang speel je al golf?

Tja, dat zal rond 2009 geweest moeten zijn, dus bijna 15 jaar.

Hoe ben je met golf in aanraking gekomen?

Ik ben als aanstormend talent gescout, en heb met een vet sponsorcontract ….
Via een clinic op Westerpark Zoetermeer (1998) , een beetje geïnteresseerd geraakt en via mijn  eigen bedrijf (2006) als “representatieactiviteit” gefinancierd.

Hoe kom je nu bij Golfclub Hitland terecht?

Over de A 20 vanaf richting Hoek van Holland: Ik zocht een club met wedstrijden om wat vaker te gaan spelen. Ik speelde daarvoor op Delfland met vrienden, maar te weinig.

Ben je een competitieve speler of loop je liever een ontspannen ronde?

Ertussenin. Ik doe erg mijn best om ontspannen competitief te zijn. Lukt niet vaak, maar als het lukt is het “risk and reward”. Ik heb onlangs wat lessen genomen en dat heeft wel resultaat; het lijf (met name de rug) werkt er echter niet altijd, en vaak niet 18 holes lang, aan mee.

Welke hole heeft je voorkeur op Hitland?

Mag ik dat aan het einde van de ronde vertellen? Ik vind 3 en 12 het leukst omdat ze moeilijk zijn, en 7 en 5 het prettigst om te scoren.

Je bent ook lid van de Herencommissie, hoe bevalt dat?

Lastige vraag: het uitvoeren van afgesproken taken gaat prima, maar het komen tot goede afspraken verloopt wel eens moeizaam. Enerzijds kleur ik graag af en toe buiten de lijntjes, anderzijds wil ik meebepalen waar de lijntjes lopen. Ik maak het mezelf ook niet altijd makkelijk….

Wat is je huidige handicap?

28,2 Dat moet echt beter kunnen, ik denk dat 24 haalbaar moet zijn, wordt aan gewerkt.

Heb je nog ambitie in golf, of vind je het wel prima zo?

Ik wil graag ook wel eens spelen op banen waar je op of onder de hcp 25 moet zitten, dat is wel een dingetje, maar voor de rest zal mijn rug er niet beter op worden dus als het dat niet wordt “so be it”.

Hoe ervaar je het clubleven bij de Golfclub?

Ik doe alleen de herencommissie, en weinig met het clubleven als geheel. Ik vindt de Ballenlawine en de Zomeravondserie een leuk gezelschap met mensen van allerlei pluimage. Ik voel me nog te weinig “senior”, hoewel ik er aan zal moeten gaan geloven.

Nieuwe leden zijn nodig bij de Golfclub, heb jij enig idee om dat te realiseren?

Eerst en vooral de huidige leden behouden, lijkt me prioriteit 1. Maar gezien de vergrijzing zal er een aanzienlijk verloop blijven zonder nieuwe aanwas. Ik vind de gastvrijheid op de baan (buiten de club) en de uitstraling van de baan niet erg aantrekkelijk. Daar is nog veel te winnen ook voor de ontwikkeling van de vereniging. De verhouding club/baan moet echt verbeteren anders zijn beiden naar hun einde aan het werken!

Doe je ook wel eens mee met de Clubwedstrijden?

Nauwelijks buiten de herencommissie, alleen de haringwedstrijd soms. Ik heb ook nog een thuisfront waar ik af en toe moet zijn..

Wat is de mooiste bal die je ooit geslagen hebt?

Op nummer 1 staat wel een chip/pitch in de hole vanaf 40 meter na een mooie drive van mijn playing partner op golfbaan Clerveaux (hole 8 dacht ik) in Luxemburg : Eagle !

En op nummer 2 een pitch van 110 meter over het water in de hole in Drenthe.

Wat zou jij willen verbeteren bij de Golfclub?

Een laagdrempelige voorziening om te golfen is een doelstelling van het recreatieschap Hitland. Dat betekent voor mij ook gastvrijheid en schappelijke prijzen voor het spelen, de horeca en de overige voorzieningen. En aantrekkelijke holes met oog voor het milieu, en plant en dier. Toilet, drinkwater en schuilvoorzieningen die zich voegen in het landschap. Ik heb de indruk dat er een erg eenzijdige (voedselrijke) natuur aan het ontstaan is met veel ganzen die volgens het recreatieschap ook afgejaagd mogen worden (net als vossen). Sommige holes is ook wel een beetje ganzeborden aan het worden …

Bovenstaande gaat over de baan, maar ik zou willen dat de club het belang voor een goede voorziening hoog in het vaandel heeft staan en dat een samenwerking met de baan essentieel is voor een wederzijds voortbestaan. Schappelijke (horeca en golf) prijzen zijn een onderdeel, maar vooral de prijs/kwaliteitsverhouding. De baan moet mooier worden, beter bespeelbaar, maar binnen genoemde schappelijke prijzen. Gastvrijheid, en wederzijds respect is een vereiste.